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...though the title doth promise tears, unfit guests in these joyful times, yet no doubt pleasant are the teares which musick weeps, neither are tears shed always in sorrow, but sometimes in joy and gladness. Vouchsafe then your gracious protection to these showers of harmony (…) they be metamorphosed into true tears.
...embora o nome prometa lágrimas, convidadas pouco aprazíveis nestes tempos de alegria, são sem dúvida agradáveis as lágrimas que a música chora, nem sempre vertidas em tristeza mas também em alegria. Permita a vossa graciosa protecção a estes aguaceiros de harmonia que sejam metamorfoseados em verdadeiras lágrimas. [trad. livre]

— John Dowland (?1563-1626) in Lachrimæ or seaven teares..., London, 1604

 
 

+ INFO       + BIO       + 1999 - 2017

 
@ Ghent, Bélgica \ Belgium Credits: Filipe Faria 2017

@ Ghent, Bélgica \ Belgium Credits: Filipe Faria 2017

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DIRECÇÃO ARTÍSTICA \ ARTISTIC DIRECTION

Filipe Faria
Sérgio Peixoto

 

MÚSICOS \ MUSICIANS

Filipe Faria \ voz voice
Sérgio Peixoto \ voz voice
Pedro Castro \ flautas recorders, oboé barroco baroque oboe, charamela shawm
Tiago Matias \ tiorba theorbo, vihuela, alaúde lute, guitarra barroca baroque guitar, guitarra romântica romantic guitar, colascione
Mário Franco \ contrabaixo double bass
Rui Silva \ percussão histórica historical percussion

 

PAÍSES \ COUNTRIES

Portugal
Bulgária \ Bulgary
Itália \ Italy
Malta
Espanha \ Spain
China
Suécia \ Sweden
França \ France
Bélgica \ Belgium
Noruega \ Norway
República Checa \ Czech Republic
Luxemburgo \ Luxembourg
...

ALGUMAS SALAS \ SOME VENUES

Muziekcentrum De Bijloke - Gent \ Belgique 2017
Stockholm Early Music Festival - Stockholm \ Sweden 2012
Festival Baroque de Sablé - Sablé-sur-Sarthe \ France 2013
Fundação Calouste Gulbenkian - Lisboa \ Portugal 2008/2015
Centro Cultural de Belém - Lisboa \ Portugal 2009-2017
Gent Festival van Vlaanderen - Gent \ Belgique
BOZAR - Bruxelles \ Belgique 2013
Fundación Juan March - Madrid \ España 2012
Macau Internacional Music Festival- Macao\ China 2011
Opera de Lille - Lille \ France 2013
Flemish Opera - Gent \ Belgique 2013
Stavanger Konzerthus - Stavanger \ Norway 2013
Prague Early Music Festival - Prague \ Czech Republic 2014)
Philharmonie Luxembourg - Luxembourg 2014
...

 

 

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PT Fundado em 1999 por Filipe Faria e Sérgio Peixoto, Sete Lágrimas assume o nome da inovadora colecção de danças do compositor renascentista John Dowland (1563-1626) publicadas por John Windet em 1604 quando o compositor era alaudista de Cristiano IV da Dinamarca.

Profundamente dedicados aos diálogos da música antiga com a contemporaneidade bem como da música erudita com as tradições seculares, Sete Lágrimas juntam músicos de diferentes horizontes musicais em torno de projectos conceptuais animados tanto por profundas investigações musicológicas como por processos de inovação, irreverência e criatividade em torno dos sons, instrumentário e memórias da música antiga.

Nestes projectos são identificáveis os diálogos entre a música erudita e a popular, entre a música antiga e a contemporânea e entre a secular diáspora portuguesa dos descobrimentos e o eixo latino mediterrânico convertidos em som através tanto da fiel interpretação dos cânones interpretativos da música antiga como de uma aproximação a elementos definidores da música tradicional ou do jazz.

Desde a sua fundação, o grupo desenvolve uma intensa actividade concertística de mais de trezentos e cinquenta concertos em doze países da Europa e Ásia, de onde se destacam: Portugal (Centro Cultural de Belém 2009/2011/2012/2013/2014/2015, Fundação Calouste Gulbenkian 2008/2015, Festival Terras sem Sombra 2003-2010 (como ensemble residente), Encontros de Música Antiga de Loulé 2006/2015, Festival de São Roque 2008/2009/2012/2016/2017), Museu de Aveiro 2010/2012, Festival das Artes de Coimbra 2011, Festival dos Capuchos 2012, Festival Internacional de Música da Madeira 2010, Festival Internacional de Música dos Açores, 2010 Festival Fora do Lugar 2012, Festival de Leiria 2011/2013, Festival de Almada 2013, etc…), Bulgária (Sliven 2011), Itália (Ravenna 2011, Festival Internazionale W. A. Mozart a Rovereto 2012), Malta (BirguFest 2011), Espanha (Festival de Música Antigua de Gijón 2010, Festival de Música Antigua de Úbeda y Baeza 2011, Museo Nacional de Valladolid 2011/2013, Fundación Juan March/Madrid 2012, Villaviciosa 2012, Abulensis Festival Internacional de Musica 2012…), China (Macau Internacional Music Festival 2011), Suécia (Stockholm Early Music Festival 2012), França (Festival Baroque de Sablé 2012, Opera de Lille 2013), Bélgica (Gent Festival van Vlaanderen 2012, Flemish Opera/Gent 2013, Bozar/Bruxelles 2013), Noruega (Stavanger Konzerthus 2013), República Checa (Prague Early Music Festival 2014), Luxemburgo (Philharmonie Luxembourg/Salle de Musique de Chambre 2014), etc...

Sete Lágrimas chama, regularmente, aos seus projectos, músicos convidados das áreas da música antiga como María Cristina Kiehr (Argentina), Zsuzsi Tóth (Hungria) ou Ana Quintans (Portugal) e da música tradicional, jazz e do mundo como Mayra Andrade (Cabo Verde), António Zambujo (Portugal) ou Adufeiras de Monsanto (Portugal).

No contexto dos projectos de diálogo entre a música antiga e a contemporânea “Kleine Musik” (MU0102/2008), “Silêncio” (MU0106/2009) e “Vento” (MU0108/2010), Sete Lágrimas estreia obras, especialmente dedicadas ao consort, dos compositores Ivan Moody (Inglaterra), João Madureira (Portugal), Andrew Smith (Noruega) e Christopher Bochmann (Inglaterra) sob encomenda da produtora Arte das Musas, dirigida por Filipe Faria. Em 2011 Sete Lágrimas apresentou, em estreia mundial, no Festival das Artes de Coimbra, a encomenda da obra “Lamento” ao escritor José Luís Peixoto, vencedor do Prémio Literário José Saramago, e ao compositor João Madureira.

Em Portugal como no estrangeiro, as temporadas de concertos e a sua extensa discografia é consistentemente elogiada pela crítica e pelo público. Os seus onze títulos - “Lachrimæ #1” (MU0101/2007), “Kleine Musik” (MU0102/2008), “Diaspora.pt: Diáspora, vol.1” (MU0103/2008), “Silêncio” (MU0106/2009), “Pedra Irregular” (MU0107/2010), “Vento” (MU0108/2010) “Terra: Diáspora, vol.2” (MU0110/2011), “En tus brazos una noche” (MU0109/2012) e “Península: Diáspora. vol.3” (MU011/2013),  “Cantiga” (MU0113/2014) e o poema gráfico com texto e ilustrações de Filipe Faria e música de Sete Lágrimas “Um dia normal” (Livro + CD MU0116/2015) - recebem frequentemente o número máximo de estrelas (5 em 5), Escolha do Editor, Melhor do Ano, etc, nos principais jornais, rádios e revistas de Portugal. Internacionalmente destacam-se as críticas discográficas na International Record Review, Doce Notas, Goldberg, etc.. ou as críticas aos concertos na Europa e na Ásia.

Em 2008, 2011 e 2012 os três títulos do projecto Diáspora atingem o primeiro lugar do TOP de vendas das lojas FNAC. Em 2010, “Diaspora.pt” foi eleito no “Guia da Música Clássica” da mesma cadeia de lojas como “Discografia Essencial” e a carreira do Sete Lágrimas destacada na publicação “Alma Lusitana”.

Em 2011/2012 Sete Lágrimas é convidado para assumir o estatuto de Ensemble Associado da Temporada do Centro Cultural de Belém (CCB/Lisboa) tendo apresentado o “Tríptico da Terra” em três concertos esgotados.

A convite da rádio clássica RDP Antena 2 Sete Lágrimas foi, em 2014, o representante português no projecto europeu da UER/EBU Union Européenne de Radio-Télévision - EURORADIO Christmas Folk Music Project - emitido em 30 rádios de 28 países como a BBC Radio 3 ou a France Musique.  

A sua discografia integra regularmente as playlists das rádios clássicas de vários países europeus como Espanha (RNE Rádio Clásica), Inglaterra (BBC Radio 3), República Checa (Ceský rozhlas/Czech National Radio), Bósnia (Radio Beograd), Portugal (Antena 2/TSF/Antena 1...), etc...

Nas temporadas 2015/2017 o consort tem agendada uma série de concertos em Portugal: Centro Cultural de Belém (Pequeno Auditório, Lisboa), Seminário Menor de Braga, Festival Reencontros: Memórias Musicais de um Palácio (Sintra), Festival Fora do Lugar (Idanha-a-Nova), Fundação Calouste Gulbenkian (Grande Auditório, Lisboa), Festival Todos (Lisboa), Comemorações 500 anos da morte de João Roiz (Castelo Branco), Centro Cultural de Belém/Festival Dias da Música em Belém (Lisboa), Festival Internacional de Música de Espinho, etc...

Sete Lágrimas tem o apoio do Ministério da Cultura (Governo de Portugal) e da Direcção-Geral das Artes desde 2003. É representado pela produtora Arte das Musas e editado pela etiqueta MU/Arte das Musas.

EN Founded in 1999 by Filipe Faria and Sérgio Peixoto, Sete Lágrimas takes its name from the innovative collection of dances by the renaissance composer John Dowland (1563-1626) that were published by John Windet in 1604, when the composer was employed as lutenist to Christian IV of Denmark.

Intensely focused on dialogues between early and contemporary music and classical music with centuries-old traditions, Sete Lágrimas brings together musicians from different musical backgrounds around conceptual projects fuelled both by in-depth musicological research and innovative, irreverent and creative processes centred on sounds, instrumentation and memories of early music.

In these projects, it is possible to identify dialogues between classical and popular music, between early and contemporary music, and between the age-old Portuguese Diaspora of the Discoveries and the Mediterranean Latin axis. These dialogues are converted into sound through a faithful reading of the interpretative principles of early music and a distinctive approach to the defining elements of folk music and jazz.

Since its inception, the group has maintained an intense performance schedule, playing over 350 concerts in twelve countries around Europe and Asia, including the following: Portugal (Centro Cultural de Belém 2009/2011/2012/2013/2014/2015, Calouste Gulbenkian Foundation 2008/2015, Festival Terras sem Sombra 2003-2010 (as the resident ensemble), Encontros de Música Antiga de Loulé 2006/2015, São Roque Festival 2008/2009/2012), Aveiro Museum 2010/2012, Coimbra Arts Festival 2011, Festival dos Capuchos 2012, Madeira International Music Festival 2010, Azores International Music Festival 2010, Festival Fora do Lugar 2012, Festival de Leiria 2011/2013, Festival de Almada 2013, etc…), Bulgaria (Sliven 2011), Italy (Ravenna 2011, Festival Internazionale W. A. Mozart a Rovereto 2012), Malta (BirguFest 2011), Spain (Gijón Early Music Festival 2010, Úbeda and Baeza Early Music Festival 2011, National Museum of Valladolid 2011/2013, Fundación Juan March/Madrid 2012, Villaviciosa 2012, Abulensis International Music Festival 2012…), China (Macau International Music Festival 2011), Sweden (Stockholm Early Music Festival 2012), France (Festival Baroque de Sablé 2012, Opera de Lille 2013), Belgium (Gent Festival van Vaanderen 2012, Flemish Opera/Gent 2013, Bozar/Brussels 2013), Norway (Stavanger Konzerthus 2013), Czech Republic (Prague Early Music Festival 2014), and Luxembourg (Philharmonie Luxembourg/Salle de Musique de Chambre 2014).

Sete Lágrimas regularly invites guest musicians working in different areas of early music to participate in its projects. To date, these musicians have included María Cristina Kiehr (Argentina), Zsuzsi Tóth (Hungary) and Ana Quintans (Portugal). The group has also worked with folk, jazz and world-music musicians such as Mayra Andrade (Cabo Verde), António Zambujo (Portugal) and Adufeiras de Monsanto (Portugal).

Projects involving dialogues between early and contemporary music include ‘Kleine Musik’ (MU0102/2008), ‘Silêncio’ (MU0106/2009) and ‘Vento’ (MU0108/2010). For these projects, Sete Lágrimas premiered works written specially for the consort by the composers Ivan Moody (England), João Madureira (Portugal), Andrew Smith (Norway) and Christopher Bochmann (England). All of these works were commissioned by the production company Arte das Musas which is directed by Filipe Faria. 

At the Coimbra Arts Festival in 2011, Sete Lágrimas performed the world première of the work ‘Lamento’, which was commissioned from the writer José Luís Peixoto, winner of the José Saramago Literary Prize, and the composer João Madureira.

In Portugal and abroad, the ensemble’s concerts and extensive discography have consistently won the praise of both critics and the public. Their eleven releases – ‘Lachrimæ #1’ (MU0101/2007), ‘Kleine Musik’ (MU0102/2008), ‘Diaspora.pt: Diáspora, vol.1’ (MU0103/2008), ‘Silêncio’ (MU0106/2009), ‘Pedra Irregular’ (MU0107/2010), ‘Vento’ (MU0108/2010) ‘Terra: Diáspora, vol.2’ (MU0110/2011), ‘En tus brazos una noche’ (MU0109/2012), ‘Península: Diáspora. vol.3’ (MU011/2013),  ‘Cantiga’ (MU0113/2014) and‘Um dia normal’ (Book + CD MU0116/2015), a graphic poem with text and illustrations by Filipe Faria and music by Sete Lágrimas, often receive the maximum number of stars (5 out of 5) and are selected as the Editor’s Choice, the Best Recording of the Year etc. by Portugal’s leading newspapers, radio shows and magazines. Internationally, mention must be made of the reviews of their recordings published in the International Record Review, Doce Notas,  Goldberg etc. and the reviews of their concerts in Europe and Asia.

In 2008, 2011 and 2012, the three releases comprising the Diáspora project were the best-selling titles in FNAC shops. In 2010, Diaspora.pt was named an ‘Essential Recording’ in the Classical Music Guide published by the same chain of shops and Sete Lágrimas’ trajectory to date was profiled in the publication ‘Alma Lusitana’.

In 2011/2012, Sete Lágrimas were invited to be the Associated Ensemble of the Season by the Centro Cultural de Belém (CCB/Lisbon), performing ‘Tríptico da Terra’ at three sold-out concerts

In 2014, at the invitation of the classical radio station RDP Antena 2, Sete Lágrimas represented Portugal in the EURORADIO Christmas Folk Music Project organised by the European Broadcasting Union. The project was broadcast on 30 radio stations in 28 countries, including BBC Radio 3 and France Musique.  

Their discography is regularly included on the playlists of classical radio stations in several European countries, including Spain (RNE Rádio Clásica), the UK (BBC Radio 3), the Czech Republic (Ceský rozhlas/Czech National Radio), Bosnia (Radio Beograd) and Portugal (Antena 2/TSF/Antena 1).

For the 2015/2017 seasons, the consort has scheduled a series of concerts in Portugal at the Centro Cultural de Belém (Pequeno Auditório, Lisbon), Seminário Menor de Braga, Festival Reencontros: Memórias Musicais de um Palácio (Sintra), Festival Fora do Lugar (Idanha-a-Nova), the Calouste Gulbenkian Foundation (Grande Auditório, Lisbon), Festival Todos (Lisbon), Commemorations on the 500th anniversary of the death of João Roiz (Castelo Branco), Centro Cultural de Belém/Festival Dias da Música in Belém (Lisbon) and the Espinho International Music Centre.

Since 2003, Sete Lágrimas have been sponsored by the Ministry of Culture (Portuguese Government) and the Directorate General for the Arts. The ensemble is represented by the Arte das Musas production company and published by the MU/Arte das Musas record label.

 

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MÚSICOS DESDE
MUSICIANS SINCE 1999

 

Solistas convidados \ Invited soloists

María Cristina Kiehr, soprano (Argentina)
Zsuzsi Tóth, soprano (Hungria)
António Zambujo, fadista (Portugal)
Mayra Andrade, cantora (Cabo Verde)

Legenda \ Label

[1] CD Lachrimae #1 (2007)
[2] CD Kleine Musik (2008)
[3] CD Diaspora.pt (2008)
[4] CD Silêncio (/2009)
[5] CD Pedra Irregular (2010)
[6] CD Vento (2010)
[7] CD En tus brazos una noche (2012)
[8] CD Terra (2011)
[9] CD Península (2013)
[10] CD Cantiga (2014)
[11] CD Um dia normal (2015)
[12] CD Missa Mínima (2016)

Voz \ Voice

María Cristina Kiehr (Argentina)
Ana Quintans [2]
Zsuzsi Tóth (Hungria) [4]
Mónica Monteiro [5]
Rosa Caldeira [3]
Orlanda Velez Isidro
Alexandra Moura
Mayra Andrade (Cabo Verde)
António Zambujo [3]

Flautas \ Recorders

Pedro Castro [2] [3] [4] [5] [7] [8] [9] [10] [11] [12]
Inês Moz Caldas [1] [2] [3] [4] [7]
Marco Magalhães [1]
Paulo Gonzalez (Espanha)
Sofia Norton
Tiago Simas Freire

Oboé barroco* \ Baroque oboe, Oboe da caccia**, Charamela***

Pedro Castro * ** *** [2] [3] [4] [5] [8]
[9] [10] [11] [12]
Andreia Carvalho*

 

Tiorba \ Theorbo, Alaúde \ Lute, Vihuela, Guitarra barroca \ Baroque guitar, Guitarra romântica \ Romantic guitar, Colascione

Hugo Sanches [2] [3] [4] [5] [6] [8]
Tiago Matias [3] [4] [5] [7] [10] [11]
André Barroso [1]

Viola da gamba

Sofia Diniz [6] [7] [8] [9]
Kenneth Frazer (1948-2011) [1] [2]
Susana Moody
Mafalda Larisch Frazer
Carmina Repas Gonçalves

Violone

Duncan Fox [2] [3] [9]
Christine Sticher (Alemanha)

Contrabaixo \ Double Bass

Mário Franco [8] [10] [11]
Luísa Marcelino

Percussão histórica \ Historical Percussion

Rui Silva [8] [9] [10] [11]
Fernando Marques Gomes [3]
Sofia Borges

 

Violino barroco \ Baroque violin

Denys Stetsenko [3] [5]

Violoncelo barroco \ Baroque cello

Diana Vinagre [4] [5]
Ana Raquel Pinheiro
Isabel Figueroa
Kenneth Frazer (1948-2011) [1]

Contrabaixo barroco \ Baroque double bass

Marta Vicente [5]

Órgão \ Organ, Cravo \ Harpsichord

Sérgio Silva [5]
Flávia Almeida Castro

Guitarra \ Guitar

Gonçalo Gouveia

Guitarra portuguesa \ Portuguese guitar

Eurico Machado [3]

Outros convidados \ Other guests

Coro Voces Caelestes
Adufeiras de Monsanto
Coro Magis [8]